Hvad er godt lederskab? Kan man sammenligne en større leder eller chef i en stor bank med en formand, der er ansvarlig for 3000 arbejdere på et skibsværft?

Nogen mener man er født i lederrollen andre at man skal læse sig til den.

Jeg er af den mening, at lederskab eller chefrollen er spørgsmål om at være i balance, at være tro mod sine idealer, at holde det rette niveau af moral og etik, interessere sig for mennesker og menneskers udvikling – fagligt som personligt, turde tage beslutninger, at tro på sine mavefornemmelser eller sine analytiske evner, at lytte og at turde stå fast – samt at kunne indrømme at man tog fejl.

Og når alt dette er sagt er der naturligvis både ”nice to know” samt ”need to know” principper, for du kan jo ikke have alle rendende i alle forskellige retninger, når du som leder har ansvaret for at dine ansatte løber i samme retning.

Men som leder eller chef kan man komme i mange situationer eller kriser, hvor man kan have behov for at sparre eller nogen at dele sine tanker med.

Den gode nyhed er, at jeg kan hjælpe dig. Hos Linnebjerg Coaching hjælper jeg dig med at få sat et klarsyn på dine negative tanker, følelser og vaner. Et lavt selvværd kan også være med til at du konstant søger perfektionisme. Du måler dine din værdi med dine arbejdes resultater.

Vi vil arbejde sammen som et team for at ændre din selvforståelse, dine tanker samt dine handlinger/vaner.

Samling af tropper

Hvem kender ikke til følelsen af at man ikke har styr på tropperne. Ofte ser man ind i sig selv og man begynder, at tvivle på sine egne evner.

Det er ofte langt fra kun ens egne evner som leder der er udfordringen, men evnen til at håndtere og tackle forskellige personligheder og forskellige kulturer, der kan være det bagvedliggende problem.

At være leder er en livslang (personlig) læring. Ligeledes er det at håndtere forskellige personligheder.

Og netop forskellige personligheder kan være dynamiske elementer til at skabe stærke kompetence teams, afdelinger eller virksomheder. Det interessante her er, at ofte har man som leder egenskaberne latent, men man er ikke trænet til at benytte dem. Det kan skabe en ubalance som igen kan give et billede af, at man ikke ved hvordan man skal styre og derfor virker usikker og ude af  balance.

Bange for at blive opdaget

Der er mange dygtige mennesker som helt ubegrundet bygger en frygt op for at “ blive opdaget ”selvom man rent faktisk har et godt job, og der er slet ikke noget som skal opdages…

I daglig tale minder det om præstationsangst. Du føler dig som en bedrager, der skal opretholde en facade som intellektuel og dygtig.

Kender du de her følelser:

  • Du mener at du fik jobbet pga held
  • Du har fokus på den ene ting som er forkert, i stedet for helheden
  • Du mener det du laver kan alle enhver gør dig efter
  • Du leder ubevidst efter ”beviser” på at andre er bedre og klogere end dig

Professionelt mindreværdskompleks.

Tvivlen nager dig konstant, men tro mig, du er ikke alene. Selv berømte Hollywood stjerner har samme indstilling som dig bl.a. Tom Hanks og Meryl Streep .

Som jeg øvrigt er sikker på, at du nok selv synes har gjort det ganske godt.

Troværdig ledelse!

Hvad er en troværdig leder? Troværdighed er altafgørende for god og optimal ledelse. I korthed har troværdighed udgangspunkt i alt hvad du gør og siger. Du kan fx ikke leve et voldsomt luksusliv og have underbetalte medarbejdere uden at troværdigheden mistes.

Lidt forenklet kan man sige at troværdighed har udgangspunkt i 3 egenskaber: kompetence, karakter og velvilje.

Kortfattet:

  • Kompetence er om at være kompetent til at udføre sit arbejde. Fagligt og personligt kompetent.
  • Karakter, er et spørgsmål om moralsk karakter, at udvise klogskab med rette moral og etik.
  • Velvilje, er en egenskab om, at man som leder skal vise velvilje for sine medarbejdere, at vise interesse og respekt. Kan du se dig selv i spejlet eller er der en ubalance!

Generelt set kan der tales meget om troværdig ledelse. Og der er absolut noget om snakken.

Spøgelsesledelse

En ledelsesform der minder om et spøgelse, der pludselig dukker op, skaber rører og er væk igen.

Det giver kun en ting: forvirring blandt ansatte, manglende fokus og føles mere som pisk end gulerod for dine medarbejdere.

Det kan være svært at indrømme overfor sig selv, at man måske trænger til at få skabt en bedre balance mellem sin lederstil og sin personlighed.

Omtalte “hist og pist” ledelsesstil er typiske tegn på manglende tro på egne evner og en person der ikke er i balance. Og måske er der en indre frygt for at finde ud af at du på nogle områder ikke er kompetent nok.

Måske ligefrem bange for at blive opdaget! Uagtet at du måske på ingen måde har noget at være nervøs for. Få skabt en bedre indre ro, en mere balanceret personlighed og dermed også en mere rolig og sikker ledelsesstil.

Brandmand

Slukker du flere ildebrande end du har lyst til, end der bør være i din organisation, eller… end du rent faktisk magter?

Ildebrande, projekter, opgaver – kært barn har mange navne. Men vigtigste i den henseende er at vide, at med tiden, så slukker man først og fremmest for sig selv.

Jeg har set så mange dygtige og kompetente menneskers energi blive slukket, fordi de ikke i tide fik sparring, en at tale med, en at dele sine frustrationer med. Det medfører stresselementer, skaber forvirret ledelse og dermed forundrede og usikre ansatte.

At samle sine tanker og prioriteter, få skabt en indre balance, at turde stå fast – og måske ikke slukke alle brande – selv, er essentielt hele vejen rundt, når man agerer brandmand.

Kært barn har mange navne, det samme har en leder i erhvervslivet. Hvilket navn passer bedst til dig og din ledelsesform?